Kerken verdwijnen steeds sneller

Blauwe feniks » Headlines » Oude Headlines » Kerken verdwijnen steeds sneller « Vorige Volgende »

Moderator

Gepost door: Rob op zaterdag 25 oktober 2003 - 22:21    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Het aantal kerken in Nederland dat nog voor diensten wordt gebruikt daalt de laatste jaren steeds sneller - vooral op het platteland. De laatste tien jaar zijn er 623 kerken aan hun kerkelijke bestemming onttrokken. Dat blijkt uit onderzoek dat het Amsterdamse Reliplan, adviesbureau voor de herbestemming van kerken, uitvoerde in opdracht van het NRC.

Begin jaren negentig kregen jaarlijks gemiddeld zo'n veertig kerkgebouwen een nieuwe bestemming of werden gesloopt. De laatste vijf jaar is dat aantal opgelopen tot ruim zeventig per jaar.

Het kerkbezoek in Nederland is de afgelopen decennia gestaag gedaald. Toch vindt driekwart van de Nederlanders, ook niet-gelovigen, dat in elk dorp zeker één kerk behouden moet blijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Katholiek sociaal-kerkelijk instituut.
Het CDA is inmiddels de grootste partij maar haar erfgoed verbrokkelt op deze manier.
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden.

Gepost door: Josje op zaterdag 25 oktober 2003 - 23:02    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Als er in een heleboel dorpen geen winkels, postkantoren of banken meer zijn waarom zou er dan wel een kerk moeten zijn? De meeste mensen hebben een auto en ouderen/gehandicapten kunnen gebruik maken van een WVG taxi.
Voor degenen die dat willen moet er wel een bereikbare kerk zijn. Maar 1 kerk per dorp voor een handvol mensen? En wat moet een protestant met een katholieke kerk en omgekeerd? Willen ze wel samenwerken of wordt er bedoeld 1 kerk per dorp voor elke gezindte? Je zou ook kunnen denken aan een gemeenschapshuis met een kerkfunctie erbij.
Bovendien is er ook allang geen priester meer per dorp. Hoe het met dominees zit weet ik niet.

Gepost door: Willemvdf op zondag 26 oktober 2003 - 00:06    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Een gemeenschapshuis ( met kerkfunctie erbij - eender welke kerk, afhankelijk van de 'gelovigen' die in de buurt wonen ) : dat lijkt me een fijne omschrijving van een locatie/een plaats die we allemaal missen omdat kleinschaligheid een onmiskenbaar en herkenbaar leefsysteem is dat we veel te veel verwaarloosd en opgeofferd hebben aan 'snel' en ' accuraat'...
Weet je dat het woord kerk oorspronkelijk 'plaats' betekende (vb herkenbaar in net Bretoense- dus Keltische 'ker'...)

Gepost door: Cacdba op zondag 26 oktober 2003 - 00:39    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Vreemd dat je het woord 'kleinschalig' gebruikt, Willem. Wat ik mis in de afwezigheid van al die kerken is juist de gróótschaligheid.
Elke kerk, zelfs het meest goedkope neo-gotische gedrocht, onderscheidt zich van alle andere bouw nu juist door zijn maten. Een lege ruimte van drie woonverdiepingen hoog, 'n paar woonpercelen diep, met zuilen van minstens 9 meter en met een akoestiek die daar logisch bijhoort, waar vind je dat nou anders dan in 'n kerk?
Gelovig ben ik sinds m'n veertiende niet meer, maar van kerken heb ik altijd gehouden (om maar te zwijgen van kathedralen). Ik vind het bijna misdadig dat ze worden afgebroken. Doodzonde. Dat geldt voor bijna elk individueel exemplaar, want ik vind elk individueel exemplaar een monument, wat als zodanig behandeld zou moeten worden.

(Dat van 'ker' wist ik niet. Interessant.)

Gepost door: Robert op zondag 26 oktober 2003 - 01:12    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Ik was laatst in Köln waar ook zo'n gedrocht midden in de stad mooi staat te wezen. Gaat helemaal op in het stadscentrum en een uitstapje waard.

Gepost door: Antituur op zondag 26 oktober 2003 - 01:18    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Leegstaande kerken zijn duur in het onderhoud. Ook zijn ze lastig geschikt te maken voor andere functies. De voorbeelden van succesvol hergebruik zijn nogal schaars - een cultureel centrumpje hier, een buurthuis daar, een heel enkel geval van bewoning. Onderzoeken naar de problematiek van deze leegstand leiden dan ook overwegend - anders dan je zou verwachten - tot aanbevelingen om tot sloop over te gaan.

Gepost door: Josje op zondag 26 oktober 2003 - 01:49    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Energievreters als je er een maatschappelijke functie aangeeft volgens mij. Niet echt prettig om met je jas en handschoenen aan in je huiskamer te zitten of een cursus schilderen te volgen.
Het enige wat je zou kunnen behouden is de buitenkant en binnen drastisch verbouwen. Kost ook een smak geld denk ik.

Gepost door: Strawberry op zondag 26 oktober 2003 - 04:01    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
In Nijmegen is een wat kleinere kerk van binnen verbouwd tot (huur)appartementen. Ziet er fantastisch uit, met behoud van karakteristieke details, zoals de glas-in-lood ramen, enkele schilderingen etc. Het is echt voor de liefhebber van 'loft-achtig' wonen;heel hoge muren waar je vooral grote schilderijen of zo moet ophangen. Er wonen voornamelijk (jongere) alleenstaanden.

In Nijmegen zijn eigenlijk vrij veel oudere gebouwen die voorheen een publieke functie hadden en nu door particulieren bewoond worden; kloosters, oude scholen en een kazerne.

Gepost door: Willemvdf op zondag 26 oktober 2003 - 11:39    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Een kunstgalerij ( ' De Orangerie' in 's Hertogenbosch ) een winkelcentrum (Amsterdam?), een toneelhuis, appartementen, studiecentrum voor bouwbeheer ( Haarlem), danstempel (ballet/circus/muziekhall) ... er zijn echt wel mogelijkheden.
Weet je dat het in België nog steeds onbespreekbaar is om kerkelijke gebouwen voor iets anders te gebruiken van voor de eredienst of aanverwante godsdienstige activiteiten (orgelconcert-Paaswake-Oratorium). Soms eens en kapel die omgevormd is tot tentoonstellingsruimte maar voor de rest : no way.
En nog voor Cacdba: met kleinschalig bedoel ik het zich goed-voelen-als-mens in deze (soms te grote)- wereld waar we steeds meer en meer overspoeld worden door veel te veel te groot.Daarvoor is een 'ontmoetinsruimte' met veel herkenbaarheid (in mensen en dingen) heel geschikt.

Gepost door: Antituur op zondag 26 oktober 2003 - 12:32    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Bedenk dat een beetje stad al gauw tien, twintig van die leegstaande of zo goed als leegstaande kerken heeft, overwegend gebouwd in de eerste decennia van deze eeuw (die uit de wederopbouwperiode zijn meestal minder aanzienlijk voor het grote publiek) toen de grote stadsuitbreidingen plaatshadden en elke wijk, zo niet elke buurt, zijn eigen kerk kreeg. Ze zijn dus ook veelal vergelijkbaar in type, soort, grootte, kwaliteit en historisch belang. Allemaal bewaren is uit erfgoed-oogpunt dan ook totaal niet nodig. En je moet een godsgruwelijke hoeveelheid toneelhuizen en kunstgalerijen hebben wil je die allemaal in de kerken kunnen stoppen (die dan dus bovendien veelal in duffe oude woonwijken terecht zouden komen waar ze eigenlijk helemaal niet willen zitten).

Gepost door: Josje op zondag 26 oktober 2003 - 14:07    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Er is hier heel wat te doen geweest over de Zuiderkerk. Voorstanders van behoud wilden hem op de monumentenlijst maar hij heeft het niet gehaald.
Hilversum heeft nauwelijks bouwlocaties en veel woningzoekenden. Je kunt je afvragen of al die kerken bewaard moeten blijven in zo'n geval.
Ze worden juist afgestoten door de kerken vanwege de hoge kosten. Zou Hilversum er zelf voor op moeten draaien wordt de gemeente nog duurder dan hij al is en het is al 1 van de duurste gemeenten.
Of wordt er nog meer beknibbeld op zaken die de gemeenschap als geheel aan gaan.
Nu gaat ie plat en komt er een woonzorgcomplex en/of woningen en een supermarkt.

Gepost door: Dolfijn op zondag 26 oktober 2003 - 19:00    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Ik vind hergebruik helemaal goed. Verspilling van algemene middelen aan leegstand en opknappen zonder bestemming niet. Maar als een kerk (particuliere instelling) het gebouw zelf overeind wil houden prima. Wanneer het om echt oud erfgoed of bijzondere architectuur gaat moet er zeker gezocht worden naar hergebruik. Ik ken daar vele voorbeelden van.

De bekendste is misschien nog wel Paradiso, met recht een muziektempel dus. Wonen is hierboven al verschillende keren genoemd, dat is ook in Amsterdam veel gedaan. Dan ben ik zelf eens in een klimhal in een vrml. kerk geweest (nieuw west) en natuurlijk het gemeentelijk wooninformatiecentrum in de Zuiderkerk die prachtig verbouwd is. Aan de Haarlemmerdijk dan nog een kerk vol bedrijfjes, de de grote ruimte wordt gebruikt voor m.n. klassieke optredens.
In Uithoorn (waar ik ben opgegroeid) is de door Rietveld ontworpen kerk al weer jarenlang een bibliotheek. Daar speelt overigens wel nog altijd het verwarmingsprobleem, mijn moeder werkt er en het is soms errug koud. Maar het gebouw is prachtig, ik ben blij dat het niet is gesloopt.

Gepost door: Ayla op zondag 26 oktober 2003 - 19:53    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
In Leeuwarden heeft men van de Westerkerk een prachtig theater gemaakt.
Fryslân beschikt daarmee over een prachtig podium voor muziek, toneel, dans, literatuur en beeldende kunst.
Waar mogelijk worden de programma's toegankelijk gemaakt voor jongeren, alleen al door de entreeprijzen laag te houden.

Dit is toch een prachtige manier van 'hergebruik'.

theater Romein

Gepost door: Josje op zondag 26 oktober 2003 - 20:29    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Maar dat kun je niet met elke kerk doen.
De Vitus zullen ze nooit afbreken en ook de kerk op de Kerkbrink is gerestaureerd.
Er zijn hier diverse kerken in de omgeving.
Een grote stad beschikt ook over meer culturele mogelijkheden dan een middelgrote stad of een dorp.

Gepost door: Art op zondag 26 oktober 2003 - 20:49    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Het meest gruwelijke voorbeeld van 'hergebruik' is de torenspits van de kerk naast het Tropenmuseum die ze hebben behouden als onderdeel van een nieuw appartementencomplex. Dit complex is met een soort glazen verbindingsstuk aan de toren gekoppeld. GRUWELIJK.

Gepost door: Dolfijn op maandag 27 oktober 2003 - 20:42    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Dat ben ik helemaal met je eens Art. Die brand weet ik nog, woonde er toen in de buurt. HH heeft het zelfs live mogen aanschouwen (heeft er zelfs nog foto's van gemaakt). Enorm zonde dat het is gebeurd en wat er nu staat is inderdaad niet mooi.

Gepost door: Anneloes126 op maandag 27 oktober 2003 - 20:51    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Op zich heb ik er niks op tegen dat de kerk langzamerhand verdwijnt. Mensen worden minder gelovig en zo gaat dat gewoon. Dat moet je niet proberen te stoppen.
Mensen hechten steeds minder waarde aan religieuze en metafysische verklaring. Wat ik om mij heen merk, is dat de mens reëeler wordt. Het idealisme is minder. Dat is naar mijn mening begonnen met de evolutietheorie van Darwin.

Wat ik absoluut níet goedkeur, is dat de kerken waarschijnlijk worden omgebouwd tot discotheken. Nog niet eens zo zeer omdat er gebeden hebben plaats gevonden, maar meer omdat veel mensen in díe kerk afscheid hebben genomen van hun dierbaren, daar hebben avondwaken plaatsgevonden. Daarom vind ik dat de kerk een andere, respectvolle functie moet krijgen, of de kerk moet helemaal gesloopt worden. Maar we moeten er geen discotheken van maken.

dag.
Anneloes

Gepost door: Art op maandag 27 oktober 2003 - 21:02    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Eind jaren tachtig was ik in NY in een gave tot discotheek omgebouwde kerk, de 'Limelight' als ik me niet vergis, met allemaal robot-achtige poppen die bewogen in het decor (zoals in die Herbie Hancock-video, kom hoe heet dat nummer ook alweer?).

Die herinneringen zijn toch immaterieel? Ze bestaan in je hoofd, dat lijkt me het belangrijkste.

Ik zou eerder denken dat dansen op (oude) graven een beetje misplaatst zou kunnen zijn.

Gepost door: Willemvdf op maandag 27 oktober 2003 - 21:11    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Dat mensen heden ten dage MINDER waarde hechten aan religieuze en metafysische verklaringen klopt gedeeltelijk omdat de verklaringen te kerks gebeurden. De belangstelling voor religieusiteit en metafysiek VERMEERDERT en VERPLAATST ZICH , weg van de (oubollige)te enge verklaringswereld naar het echtere , realistische leven.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van deze verplaatsing omdat het meer mogelijkheden, meer ruimte biedt tot ontplooiing van ons geestelijke bewustzijn, niet langer afgeremd/gekanaliseerd /betutteld /door de 'heersende overheden'.
Dat de overgangsperiode een grijp-graag momentum is voor een ganse reeks 'handigaards'... ja, ... dat is nu eenmaal zo. (Ook in het 'handig zijn' verliezen de kerken hun monopolie...- foei! Willem !)
Met ' religieusiteit en metafysica in het relaistische leven' bedoel ik dat eindelijk, EINDELIJK de geesteloijkke verdieping terug zijn plaats krijgt in het alledaagse, normale leven ( en niet meer gereserveerd voor 'aparte zielen' in 'super-hoogstaande elitaire congregaties' of half-goderij).
(Hé, halfgoderij, ... daar maak ik nog wel eens een gedicht over, denk ik)

Blauwe feniks » Headlines » Oude Headlines » Kerken verdwijnen steeds sneller « Vorige Volgende »

Voeg Hier Uw Bericht Toe
Bericht:
Vet Cursief Onderstrepen Maak een hyperlink Voeg smiley toe

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen hier berichten posten.
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Actie: