Hoe de symptomen te herkennen

Blauwe feniks » Theater van het Leven » Oude topics » Hoe de symptomen te herkennen « Vorige Volgende »

Gepost door: Miver op zondag 28 maart 2004 - 12:01    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Zoals bij de meeste andere stoornissen doen zich ook bij depressie duidelijke symtomen voor. Maar de tekenen zijn niet zo gemakkelijk te herkennen. Waarom niet? Omdat bijna alle tieners af en toe neerslachtig worden, net als volwassenen. Wat is het verschil tussen gewoon een zwaarmoedige bui en een depressie? Het heeft voor een groot deel te maken met de intensiteit en de duur van de toestand.

Bij de intensiteit gaat het om de mate waarin de jongere last heeft van negatieve gevoelens. Depressie is veel ernstiger dan een lichte aanval van wanhoop; het is een allesverterende emotionele aandoening die het vermogen van de tiener om normaal te functioneren ernstig belemmert. Dr. Andrew Slaby beschrijft de ernst van de aandoening als volgt: "Denk eens aan de ergste lichamelijke pijn die ooit hebt gehad - een gebroken bot, kiespijn of barenweeŽn - vermenigvuldig die met tien en neem de oorzaak weg; dan kunt u mogelijk de pijn van depressie benaderen."

Veel voorkomende symptomen

De diagnose depressie wordt pas gesteld als een jongere minstens twee weken elke dag, het grootste deel van de dag, een aantal symptomen vertoont. Een betrekkelijk korte aanval noemt men een depressieve episode. De diagnose dysthymie, een meer chronische vorm van lichte of matige depressie, wordt gesteld wanneer de symptomen minstens een jaar aanhouden met een onderbreking van niet meer dan twee maanden. Wat zijn in beide gevallen enkele veel voorkomende symptomen van depressie?

Plotselinge verandering van stemming en gedrag. De voorheen meegaande tiener zoekt plotseling de confrontatie. Opstandig gedrag en zelfs van huis weglopen komen veel voor onder depressieve tieners.

Sociaal isolement. De depressieve adolescent laat vrienden links liggen. Of het kan zijn dat vrienden de depressieve jongere links laten liggen omdat ze een ongewenste verandering in zijn of haar houding en gedrag opmerken.

Verminderde belangstelling voor bijna alle activiteiten. De tiener is ongewoon passief. Hobby's die tot voor kort boeiend werden gevonden, worden nu als saai ervaren.

Opmerkelijke verandering in eetgewoonten. Veel deskundigen denken dat stoornissen als anorexia, boulimie en dwangmatig overeten vaak samengaan met (en soms veroorzaakt worden door) depressie.

Slaapproblemen. De tiener slaapt ůf te weinig ůf te veel. Sommigen krijgen tegendraadse slaapgewoonten: ze zijn de hele nacht op en slapen de hele dag.

Achteruitgang in leerprestaties. De depressieve adolescent heeft problemen in de omgang met leraren en leeftijdgenoten en zijn cijfers duikelen omlaag. Het duurt niet lang of de tiener heeft helemaal geen zin meer om naar school te gaan.

Riskant of zelfdestructief gedrag. Gedrag dat 'de dood tart' kan erop duiden dat een jongere er niet echt in geÔnteresseerd is te leven. Zelfverminking (zoals zichzelf snijwonden toebrengen) kan ook een symptoom zijn.

Gevoelens van waardeloosheid of onterechte schuld. De tiener wordt uiterst kritisch op zichzelf, voelt zich een volslagen mislukkeling, ook al wijzen de feiten anders uit.

Psychosomatische problemen. Wanneer er geen lichamelijke oorzaak te vinden is, kunnen hoofdpijn, rugpijn, maagpijn en dergelijke duiden op een onderliggensde depressie.

Terugkerende gedachten aan de dood of zelfdoding. Een preoccupatie met morbide thema's kan duiden op depressie. Dat geldt ook voor het dreigen met zelfdoding.

Bipolaire stoornis

Enkele van deze zelfde symptomen kunnen zich voordoen bij een andere verbijsterende ziekte - de bipolaire stoornis. Volgens de doctoren Barbara D. Ingersoll en Sam Goldstein is een bipolaire stoornis (ook manisch-depressieve stoornis genoemd) "een aandoening gekenmerkt door depressieve episoden afgewisseld met periodes waarin stemming en energie extreem verhoogd zijn - in feite ver boven de normale niveaus van een goede stemming liggen".

Deze fase van opgewondenheid en hyperactiviteit noemt men manie. Tot de symptomen ervan kunnen behoren gedachtenvlucht, extreme spraakzaamheid en een afgenomen behoefte aan slaap. De betrokkene kan zelfs dagen zonder slaap zonder duidelijk aan energie in te boeten. Een ander symptoom van een bipolaire stoornis is uiterst impulsief gedrag zonder rekening te houden met de gevolgen. "Manie beÔnvloedt vaak het denken, onderscheidingsvermogen en sociaal gedrag op manieren die ernstige problemen en last veroorzaken", staat te lezen in een rapport van het Nationale Instituut voor de Geestelijke Volsgezondheid in de VS. Hoelang duurt de manische fase? Soms maar een paar dagen; in andere gevallen houdt de manie verscheidene maanden aan voordat ze plaats maakt voor haar tegenhanger, de depressie.

Tot degenen die de grootste kans lopen een bipolaire stoornis te ontwikkelen, behoren personen met familieleden die de ziekte hebben. Het goede nieuws is dat er hoop voor de patiŽnten is. "Bij een vroege diagnose en goede behandeling", aldus het boek The Bipolar Child, "kunnen deze kinderen en hun familie een heel wat stabieler leven hebben."

Het is van belang op te merken dat geen van deze symptomen op zich op depressie of een bipolaire stoornis duidt. In de meeste fevallen leidt een cluster van symptomen die zich een tijdlang hebben voorgedaan tot een diagnose. De vraag blijft echter: Waarom treft deze verbijsterende stoornis tieners?

Gepost door: Holkerwoyd op zondag 28 maart 2004 - 12:15    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Citaat:

Waarom treft deze verbijsterende stoornis tieners?

Jij eerst!

Gepost door: Lexiers op zondag 28 maart 2004 - 13:51    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Dat doet de vraag rijzen of kinderen depressie werkelijk erven of gewoon leren depressief te zijn doordat ze bij een depressieve ouder wonen. De vraag of het een kwestie van aard of opvoeding is, valt moeilijk te beantwoorden, want het brein is ongelooflijk compelx, evenals de vele andere factoren die tot depressie bij tieners kunnen bijdragen.

Gepost door: Deaudeau op maandag 29 maart 2004 - 19:38    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Je kunt natuurlijk 2 niet-depressieve ouders hebben maar wel uit een genetisch belaste familie komen. Dan kun je de opvoeding al -min of meer- afschrijven als factor die de depressie of bipolaire stoornis veroorzaakt.

Gepost door: Sonja op maandag 29 maart 2004 - 19:44    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Vergeet de werking van hormonen niet. Veel psychische aandoeningen openbaren zich pas in de puberteit.

Gepost door: Elona op zondag 16 mei 2004 - 14:37    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
nou, ik zal de vraag van holkerwoyd beantwoorden.
Als je ouders beide een rottige jeugd hebben gehad, en besluiten te gaan trouwen alleen om bij hun famillie weg te zijn. En dan als ze ouder zijn hele tijd treuren en zeuren.En huilen om de meeste rare dingen.En daaruit kinderen voortbrengen.zoals ik er 1 van ben..:-(. i almost killed myself one day.

Gepost door: Bas_kleijn op zondag 16 mei 2004 - 21:45    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
wat een wetenschapelijke spraak allemaal

en ik vind dat je depresiefiteit kan afleren door afleiding ik ben ook zwaar neerslachtig geweest door mijn ouders(depresief durf ik het niet te noemen) en toe werd ik lid van het njn en ik was constant bezig en aan het lachen en plantjes detimineren noem maar op.
maar als ik thuis kwam was het weer even slikken maar na een tijdje dacht ik laat mijn ouders maar lkkr zitten en het gaat nu en stuk beter

Gepost door: Marlies op maandag 17 mei 2004 - 19:24    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Elona, dat is nogal wat!! Veel met weinig woorden gezegd.

Gepost door: Sonja op woensdag 19 mei 2004 - 17:29    Bericht Wijzigen Begin van de paginaEinde van de pagina Link naar dit bericht
Zowel mijn man als ik hebben een klotejeugd gehad, maar we lachen wat af met z'n allen!

Ik ben ooit ook serieus 'depressief' geweest. Maar keek je dan naar mijn situatie, dan was dat heel logisch en zou het ernstiger zijn als het niet zo was.

Bas, ik ben het met je eens: soms moet je gewoon dingen (durven, leren) loslaten. Maar labiele ouders zijn wel zeer schadelijk voor een kind.

Mensen noemen veels te snel iets "depressief", alsof het een onoverkomelijke ziekte is waar je nooit meer van af komt. Iets wat je met hand en tand moet bestrijden, met therapie en medicijnen. Tijden van 'somberheid' horen bij het leven. Een tijd verdrietig zijn, moe zijn, nergens zin in hebben, je isoleren, etc. heeft ook een functie.

Blauwe feniks » Theater van het Leven » Oude topics » Hoe de symptomen te herkennen « Vorige Volgende »

Voeg Hier Uw Bericht Toe
Bericht:
Vet Cursief Onderstrepen Maak een hyperlink Voeg smiley toe

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen hier berichten posten.
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Actie: